Zijn Koolhydraatarme diëten Gevaarlijk?

20 Nov 2020

Zijn Koolhydraatarme diëten Gevaarlijk?

Dat wil ik graag voor je toelichten.

Obesitas is momenteel het wijdst verspreid wereldwijd ongeacht de demografische of geografische verschillen. Het heeft de laatste tijd zoveel aandacht gekregen dat het concept van het gewichtsverlies duizenden lucratieve zakelijke kansen heeft ontvouwd. Ironisch genoeg lijkt deze commercialisering een negatieve invloed te hebben op het werkelijke gewichtsverlies.

De calorie-inname en het verbranden van calorieën, de twee belangrijkste variabelen van de gewichtsverlies vergelijking, zijn zozeer opgekomen in de commerciële wereld dat in sommige gevallen sommige gewichtsverliesprogramma’s een bedreiging zijn geworden voor een goede gezondheid.

Een koolhydraatarm dieet kwam ​​als een oplossing voor het behoud van de calorie-inname in precieze niveaus. Hoe helpt het je om in eenvoudige logica gewicht te verliezen? Zodra de inname van koolhydraten daalt begint het lichaam gebruik te maken van het opgeslagen vet wat leidt tot gewichtsverlies. Natuurlijk zal het leiden tot gewichtsverlies, maar is het ook een veilig proces?

Het antwoord is niet een simpel ja of een nee.

Ook al benadrukken gewichtsverlies goeroes steeds weer het belang ervan, de voedingsdeskundigen en de medische gemeenschap hebben hier echter een andere mening over. De gevestigde mening is dat het niet uitmaakt hoe effectief de resultaten zijn, als de koolhydraten teveel worden verminderd tot een gematigd niveau zullen de bijwerkingen leiden tot stoornissen in de lichaamsfuncties. Er moet niet alleen worden verminderd maar er moet ook goed worden gekozen.

Als je bijvoorbeeld de inname van vet vermindert, zonder aandacht te besteden aan het soort vet zou dit zelfs kunnen leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed. Je moet voldoende kennis hebben om te kunnen bepalen wat er moet worden opgenomen en wat niet. Volgens het voorbeeld zou een goed ontworpen dieetplan meervoudig onverzadigde vetten en mono-onverzadigde vetten die als veilig worden beschouwd opgenomen hebben.

Dezelfde theorie geldt voor alle voedingsstoffen net zoals vetten. Sommige dieetplannen adviseren zelfs om af ​​te zien van groenten en fruit. Dergelijke plannen doen meer kwaad dan goed. Een beperking van vruchten zoals banaan of watermeloen met een hoog glycemisch niveau zou op zijn minst logisch zijn. Maar het beperken van alle groenten en fruit is een ongefundeerd advies dat je gezondheid zal verslechteren.

Verminderde inname van calciumrijk voedsel zoals volkoren zou zelfs kunnen leiden tot ernstige aandoeningen zoals osteoporose. Vrouwen met calciumtekorten lijden meer aan menstruele problemen. De meeste koolhydraatarme dieetplannen richten zich meer op eiwitinname. Onnodige hoeveelheden eiwit laten de nieren harder werken om het overtollige afval dat wordt geproduceerd door eiwitten te verwijderen. Ophoping van schadelijke afvalstoffen kunnen nierstenen veroorzaken.

Belangrijker voor het selecteren van een dieetplan is dat men zijn of haar lichaam goed begrijpt.

Een nierpatiënt moet aandacht besteden aan de eiwitten, terwijl een hartpatiënt zich meer moet concentreren op de vetten. Eveneens zijn er tal van factoren die moeten worden meegenomen voordat je besluit om een koolhydraatarm dieet te starten.

Veranderingen in je levensstijl zullen veranderingen in je dieetplannen vereisen. Als je begint te sporten of aan bodybuilding gaat doen zullen de energiebehoeften van het lichaam anders zijn dan vroeger. Of als je zwanger bent moeten de veranderingen onmiddellijk worden gemaakt. In gevallen als deze is het raadplegen van een professional een absolute must.

Extreme “koolhydraatarme” diëten zijn misschien niet veilig. Maar door er een “correct koolhydraatarm” dieet van te maken krijg je het slanke lichaam waarvan je altijd al hebt gedroomd en een goede gezondheid.