Wat is een Koolhydraatarm dieet?

20 Nov 2020

Wat is een Koolhydraatarm dieet?

Maar wat is nu precies een koolhydraatarm dieet?

De term “koolhydraatarm” betekent weinig koolhydraten. Koolhydraten zijn meestal te vinden in voedingsmiddelen zoals pasta, aardappelen, fruit, brood en rijst. Een koolhydraatarm dieet is geen specifiek dieet en kan u ook niet voorzien van goed gedefinieerde stappen om gewicht te verliezen.

Het is een vrij losse term die varieert en afhankelijk is van de persoon die het gebruikt. Er zijn een aantal gemeenschappelijke kenmerken, een daarvan is het meer consumeren van voedsel dat weinig koolhydraten bevat en glycemisch is. De consumptie van koolhydraten zorgt ervoor dat het lichaam insuline af scheidt.

Omdat koolhydraten worden verteerd, glucose – het effect van insulineuitscheiding -wordt het ofwel verbrand door ons lichaam als we onmiddellijk energie nodig hebben of het wordt opgeslagen als vet. Ernstiger is dat na het nuttigen van een maaltijd die voornamelijk uit koolhydraten bestaat, het insulinegehalte in ons lichaam toeneemt en dan plotseling na een korte tijd afneemt. Dit effect zorgt ervoor dat we al na twee tot vier uur na onze laatste maaltijd honger krijgen, wat leidt tot een vicieuze cirkel van honger, dan eten en uiteindelijk het opslaan van vet.

De belangrijkste manieren om een ​​koolhydraatarm dieet te definiëren is om eerst de vraag te stellen “Wat is een koolhydraatarm dieet?” en om te verduidelijken of je het hebt over de werkelijke koolhydraten die een volwassene dagelijks verbruikt of over het percentage van de calorieën in het dieet van een persoon die afkomstig is uit koolhydraten?

De gebruikelijke hoeveelheid calorieën die zijn toegestaan ​​in de voeding van een volwassen persoon is ongeveer 50-60%. Dus elk percentage calorieën uit koolhydraten die hieronder zit kan worden gezien als koolhydraatarm.

De meest voorkomende misvatting over koolhydraatarme diëten is dat mensen die dit soort diëten volgen daadwerkelijk streven naar een hoeveelheid koolhydraten van nul. Dat is niet alleen onjuist, maar het is ook nog eens onmogelijk gezien het feit dat koolhydraten verborgen zitten in het grootste deel van het voedsel dat we consumeren, vooral in bewerkt voedsel.

Een koolhydraatarm dieet, zoals de naam zelf al zegt, probeert de koolhydraten te verminderen tot een laag niveau, maar niet volledig te elimineren.

Een andere veel voorkomende mythe is dat een koolhydraatarm dieet je verbiedt om groenten en fruit te eten. Het is waar dat deze categorie voedsel rijk is aan koolhydraten maar dat betekent niet dat men ze moet elimineren uit hun dieet. Fruit en groenten zijn de koolhydraten die men moet consumeren in een dieet dat koolhydraatarm is, maar niet koolhydraatvrij.

Eén van de voordelen waarvan men kan profiteren bij het volgen van een koolhydraatarm dieet is in de eerste plaats het verlies van gewicht en de toename van energie. Mensen voelen zichzelf minder slaperig, hebben een betere concentratie en in een aantal gevallen is aangetoond dat mensen een beter humeur hebben.

Slechte gedachten en gevoelens lijken serieus te worden verminderd of weg weggenomen te worden. Men kan de gunstige resultaten van koolhydraatarme eetgewoonten niet overdrijven. Mensen hebben verbeteringen in hun metabolisme gemerkt, een voordeel dat kan worden beschouwd als een start van een dieet dat gericht is op afvallen, zelfs wanneer het gewichtsverlies aanvankelijk onbeduidend is. Een grote verandering in de stofwisseling is onmisbaar op de weg naar een gezonde manier van leven én in het proces van gewichtsverlies.