Waarom zou je een Koolhydraatarm dieet volgen?

20 Nov 2020

Waarom zou je een Koolhydraatarm dieet volgen?

Wanneer je kiest voor een dieet, wil je ervoor zorgen dat er genoeg positieve voordelen zijn naast het verliezen van gewicht.

Je wilt in het algemeen gezonder worden door op een dagelijkse basis te eten op de manier die het dieet voorschrijft.

Je wilt ook in staat zijn om het dieet levens lang te volgen in plaats van slechts een paar weken of maanden. De voordelen van een koolhydraatarm dieet zal je het gezonde dagelijkse plan bieden dat je kunt implementeren voor heel je leven.

Je realiseert je misschien niet dat het eten van koolhydraten de kans op negatieve gezondheidsproblemen kan verhogen. Door dagelijks de hoeveelheid koolhydraten die je eet terug te dringen kunnen sommige medische condities die je ervaart minder vaak voorkomen. De frequentie van hoofdpijn, gewrichtspijn en het moeite hebben met het concentreren zal afnemen wanneer je de inname van koolhydraten vermindert. Dit kan je helpen om de hoeveelheid pijnmedicatie die je inneemt te verminderen aangezien de pijn van hoofdpijn en de gewrichten weg zullen gaan. Dus je zult je gezonder voelen en geld besparen op medicijnen door de voordelen van een koolhydraatarm dieet.

Vaak als je op dieet bent heb je last van stemmingswisselingen die het proces bemoeilijken. De hoogte- en dieptepunten van de stemming en de energie kunnen ertoe leiden dat je meer gaat eten. Een ander voordeel van het koolhydraatarm dieet is een goede balans tussen de stemming en de energie. Eigenlijk krijgt het lichaam meer consistente energie uit eiwitten en andere voedingsstoffen dan uit koolhydraten. Koolhydraten geven op korte termijn energie maar zullen de energie-niveaus snel doen dalen zodra de koolhydraten zijn verteerd. Door het verlagen van de hoeveelheid koolhydraten die je eet, zal je energie komen uit andere voedingsstoffen die je meer consistente energie geven wat de stemmings- en energie schommelingen vermindert.

Als je geniet van lichaamsbeweging en als je spierweefsel wilt opbouwen dat helpt te vechten tegen het vet in je lichaam kan een koolhydraatarm dieet helpen. Na een training zijn je spieren erg gevoelig voor insuline en hebben ze niet zoveel koolhydraten nodig als sommige mensen denken. Door het eten van een koolhydraatarm dieet zullen je spieren na een training meer aminozuren halen uit je maaltijd. De aminozuren zullen helpen je spieren te herstellen van de training en sneller en meer vet te verbranden.

De impact of preventie van diabetes kan worden geholpen door een koolhydraatvrij dieet. Als je diabetes hebt kan een koolhydraatarm dieet je helpen om de hele dag door je insulineniveau in balans te houden. Als je familieleden hebt met diabetes en je wilt voorkomen dat je de ziekte zélf krijgt, is een koolhydraatarm dieet een goede gezonde manier om je insuline op een natuurlijke manier in evenwicht te houden.

Dus zoals je kunt zien zijn er veel voordelen aan het volgen van een koolhydraatarm dieet, méér dan alleen het verliezen van gewicht. Je zult een verbetering van je gewicht zien maar je zult ook meer energie hebben en je gezonder voelen. Dat is ook een doel van het verliezen van gewicht; gezonder zijn.

Het eten van meer groenten en eiwitten, evenals fruit en noten, kan een goede start zijn van een koolhydraatarm dieet. Verminder geleidelijk de inname van brood, snoep en producten gemaakt van wit meel en witte suiker. Je kunt vele koolhydraatarme recepten gratis vinden in blogs, op websites en in TV-shows van koks.