Slapeloosheid; waar komt het eigenlijk vandaan?

20 Nov 2020

Slapeloosheid; waar komt het eigenlijk vandaan?

Veel mensen hebben last van slapeloosheid, maar weten vaak niet waar het vandaan komt. Stress, spanningen, alcohol- en of drugsgebruik of teveel cafeïne zijn veel voorkomende oorzaken.

Er bestaan 3 vormen van slapeloosheid: het moeilijk in slaap komen, tijdens de nacht wakker worden en te vroeg wakker worden.

Als de slapeloosheid meerdere dagen achtereenvolgend voorkomt, dan spreekt met van chronische slapeloosheid. Hierdoor kan het negatieve effecten hebben op het dagelijks leven. Door de chronische slapeloosheid is er geen slaapritme meer en wordt men moe op verschillende momenten. Het ritme terug krijgen is vaak lastiger dan gedacht. Veel mensen denken een oplossing te vinden door op juist de verkeerde tijdstippen te gaan slapen. Als je vroeg naar bed gaat, werkt dit nadelig, omdat er dan een kans bestaat dat je ’s nachts wakker wordt. Vaak gaan mensen gewoon door met de dagelijkse bezigheden, terwijl ze slaaptekort hebben. Hierdoor kunnen ernstige lichamelijke en psychische problemen ontstaan.

Meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid:

-       Te veel alcohol en/of drugs

-       Stress

-       Cafeïne

-       Spanningen

-       Geluidsoverlast

-       Apneu

-       Periodieke beenbewegingen

Apneu

Bij apneu klapt de keelholte vaak dicht bij het slapen. Hierdoor kan het voorkomen dat je te weinig zuurstof krijgt, waardoor je naar lucht gaat happen. Doordat je dit gaat doen word je wakker. Doordat je wakker schrikt, is het moeilijk om weer goed in slaap te komen.

Periodieke beenbewegingen

Bijvoorbeeld als je te weinig drinkt, kan het voorkomen dat je spieren ’s nachts samentrekken. Doordat je aan het “trekkebenen” bent, schrik je wakker en is het ook hier weer lastig om goed in slaap te komen. Dit probleem is moeilijk te verhelpen en daarom raden we ook aan om contact op te nemen met een specialist.

5 handige tips om beter te kunnen slapen

1. Vermijd ’s avonds cafeïne

Veel mensen vinden het lekker om ’s avonds nog een bakje koffie te drinken. Dit wordt sterkt afgeraden, omdat cafeïne er voor kan zorgen dat je moeilijk of helemaal niet in slaap komt.

2. Geen alcohol drinken

Als je veel slaap nodig hebt of echt goed wilt slapen, dan is het verstandig om geen alcohol te drinken. Veel mensen denken dat ze lekker slapen als ze veel gedronken hebben, omdat ze dan snel in slaap vallen. Maar het werkt juist negatief. Je lichaam is heel de nacht bezig met het afbreken en verwerken van de alcohol. Hierdoor ben je de volgende dag minder uitgerust.

3. Eet niet teveel ’s avonds

Dit heeft hetzelfde effect als alcohol drinken voor het slapen gaan. Het lichaam heeft te tijd nodig om het eten te verbranden. Dit gaat minder snel dan overdag, omdat je niet beweegt.

4. Vermijd tv, computer en andere elektronische apparaten

Vermijd minimaal twee uur voor het slapen gaan elektronische middelen. Door het staren naar een beeld en de felheid van het beeld, kun je moeilijk in slaap komen. Je slaaphormonen worden hierdoor aangetast.

5. Gebruik slaappillen om beter te kunnen slapen

Het kan voorkomen dat je een tekort aan melatonine hebt, waardoor je niet goed slaapt. Klik hier voor meer informatie over melatonine in onze online apotheek.