“10” Redenen om meer Groente en Fruit te eten

20 Nov 2020

“10” Redenen om meer Groente en Fruit te eten

Dit zijn de top 10 redenen van Heerlijk Gezond:

1. Het eten van meer groente en fruit als onderdeel van een gezonde voeding kan je helpen je risico op chronische ziekten te verminderen zoals hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker.

2. De vezels in groente en fruit kunnen meehelpen aan een lager cholesterolgehalte in het bloed.

3. Het eten van meer groenten en fruit kunnen je helpen de kans op diabetes type 2 te verminderen.

4. In het algemeen hebben groenten en fruit minder calorieën dan veel andere voedingsmiddelen dus de keuze om meer groenten en fruit te eten kunnen helpen om je totale calorie-inname te verlagen.

5. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium, zoals sinaasappels en bananen kunnen je helpen om een gezonde bloeddruk te behouden.

6. Bijna al het fruit en veel groenten bevatten weinig vet en natrium. Ook zijn groenten en fruit van nature vrij van cholesterol.

7. Het eten van vruchten met schil en groente voegt vezels toe aan je voeding. Vezels geven je een verzadigd gevoel. Dit gevoel van volheid kan je helpen om je gewicht in balans te houden.

8. Als je een vrouw bent in de vruchtbare leeftijd of in je eerste trimester van de zwangerschap heb je foliumzuur nodig, een voedingsstof die zit in fruit en groenten. Foliumzuur verkleint de kans op aangeboren afwijkingen tijdens de ontwikkeling van je baby.

9. Groenten en fruit bevatten fyto chemicaliën (plantaardige stoffen) die kunnen helpen bij het voorkomen of vertragen van ziekten en helpen je om je gezondheid op peil te houden.

10. En tot slot, hier is een goede reden om meer groenten en fruit te eten – de verscheidenheid aan kleuren, smaken en texturen die fruit en groenten maken alle maaltijden en snacks tot een genot!

Meer dieet tips? Klik hier voor alle dieet artikelen.